Digitalisering met de juiste tools

Vandaag las ik in de tijd een artikel over de digitalisering die overal in het bedrijfsleven aan het doordringen is (link). Het is een vraagstuk waar veel bedrijven van wakker liggen en nog meer bedrijven geen pasklaar antwoord op vinden.

Het grote probleem is dat alles heel vlug gaat, dat onze leefomgeving zich vlug aanpast. Alle werknemers zijn in hun dagelijkse leven geconfronteerd met deze vooruitgang. Zoals Dado Van Peteghem terecht opmerkt zijn we nu al gewoon aan de leveringen van Hello Fresh. En deze revolutie zal ook doorsijpelen in het bedrijfsleven. Werknemers zullen het niet meer accepteren om met een AS400 interface te moeten werken. En je kan aan een juist afgestudeerde boekhouder niet uitleggen dat alle boekingen handmatig moeten ingevoerd worden. 

De volgende jaren zullen veel bedrijven op zoek gaan naar een nieuwe manier van werken. Noem het digitaliseren of noem het een gezonde stap vooruit zetten. De focus moet hierbij liggen op volgende zaken:

  • Vanuit een finance gestuurde IT administratie naar een user-first werkomgeving.

    Veel van de huidige ERP en administratieve pakketten zijn gebouwd om logistiek en finance te integreren. Het was een enorme stap vooruit en heel belangrijk voor de bedrijfsleiding om de logistieke processen direct vertaald te zien in financiële resultaten. Uit ervaring weet ik dat nog veel bedrijven deze stap aan het zetten zijn. Maar bij deze software tools is het gebruiksgemak ondergeschikt aan het resultaat. De volgende jaren zal de focus verschuiven naar gebruiksgemak. Een overvloed aan knopjes en velden die niet nodig zijn, mogen gewoon niet meer zichtbaar zijn op het scherm. Een minimum aan handelingen moet volstaan om een order in te voeren, een nieuw artikel aan te maken of goederen te ontvangen.

  • Integratie gaat veel verder dan de boekhouding.

    Zoals ik hierboven heb geschreven, is integratie belangrijk. Maar naast logistiek en boekhouding kunnen nog veel andere domeinen met elkaar samenwerken. Het is nu heel goed mogelijk om via interfaces en webservices software programma's met elkaar te laten praten. Het opzetten van een complexe applicatie-structuur is niet eenvoudig en kost ook heel wat inspanning, zowel financieel en qua doorlooptijd. 

    Daarom is het verstandig om eerst een goede analyse te doen voor zo'n project opgestart wordt. En daarna is het aan te raden om te kiezen voor een platform dat heel veel functies samen brengt. Hiervoor is Odoo zeker aan te raden. Hiermee kan je stap voor stap de domeinen samen voegen. Je wordt niet gedwongen om via een Big-Bang alles in één keer live te brengen, maar je gaat stap voor stap, domein per domein de juiste functies opstarten. 

Wil je een user-centric en een geïntegreerde bedrijfsadministratie leren kennen? Schrijf je in voor onze Odoo kennismaking

Schrijf een reactie

U moet zijn ingelogd om een opmerking te plaatsen.