Een ERP systeem voor een groothandel
wat is daar voor nodig?
Laat ons eerst kijken naar wat de specifieke kenmerken zijn van een groothandel. Een groothandel is een bedrijf dat goederen aankoopt om die later weer te verkopen. De klanten zijn normaal gezien andere bedrijven. Op basis van deze kenmerken heeft een groothandel nood aan IT ondersteuning op een aantal specifieke domeinen:
aankoop
verkoop
facturatie en boekhouding
voorraadbeheer
Naast deze essentiële domeinen zijn er nog een aantal andere onderwerpen die best ook aangepakt worden:
webshop en/of klantenplatform: als uw klanten kunnen bestellen via een webportaal en daarin al hun orders kunnen opvolgen, dan heb je een stapje voor.
website en CRM: vertegenwoordigers gaan de baan op of potentiële nieuwe klanten vragen via uw website informatie aan. Dit wil je van kortbij kunnen opvolgen.
Heb je hiervoor een ERP systeem nodig? Noemt het zoals je wil, maar een degelijk, geïntegreerd en gebruiksvriendelijk IT-platform die deze functies ondersteunt, is essentieel om op een moderne manier een groothandel te laten werken. En er bestaat wel degelijk een oplossing die de hierboven vernoemde kenmerken en domeinen op een integrale manier ondersteunt.
Odoo, het perfecte platform voor een groothandel
De doorgedreven integratie van de apps binnen het Odoo platform is ideaal voor een groothandel.
Een goed voorbeeld is het voorraadbeheer: op de webshop is de voorraad altijd up-to-date. Hier is geen upload van voorraadlijsten nodig.
Een ander voorbeeld: als een klant via de "klassieke weg" een bestelling doorgeeft (bvb via mail of telefoon) kan hij nadien perfect het order via de webshop/klantenportaal opvolgen.
En elke factuur die gemaakt wordt uit de regulier verkoop of de webshop, komt direct in de boekhouding terecht. Ook dit is een enorme tijdsbesparing tegenover het manueel aanmaken van facturen.
Overal bereikbaar op alle schermen
Elke functie, elk scherm in Odoo is aangepast om goed werkbaar te zijn op alle schermen. Dus vertegenwoordigers gebruiken hun tablet en kunnen hiermee alles vlot bijhouden en opvolgen.
.
En hier stopt het niet ...
Point of sale: een volledig kassasysteem
Email marketing: stuur nieuwsbrieven naar uw klanten en prospecten
Marketing automation: start met lead nurturing, stuur heel gericht en op een rustig tempo informatie naar uw prospecten
Schrijf een reactie
U moet zijn ingelogd om een opmerking te plaatsen.